čtvrtek 26. června 2014

(Tvorba) Michal Zemánek: Básně 2

Připínám další várku básní Michala Zemánka. V dřívějším příspěvku najdete jeho profil.

Povídka

Učitelka učí látku, která nikoho nezajímá,
nebaví to ji ani žáky ani pana ředitele,
nikdy to nebudou potřebovat,
mohla by je naučit něco lepšího,
ale osnovy jsou osnovy a inspekce je inspekce,
strana je strana,
přijde domů, doma má nemocného syna, babičku a tchyni,
vaří, myje nádobí, uklízí, myje okna, pere, pláče,
je už ji padesát let,
nemá jinou možnost,
tak zatne zuby a každý den znova.


Postavy

Potkal jsem dvě silné postavy,
dva silné známé obličeje,
doufal jsem, že mě podrží,
že mě pohladí,
ale síla, naděje, radost brzy vyprchá,
ale já nezůstanu stát před
rozvodněnou řekou, chci přejít  na druhý břeh,
přestože není blízko žádná lávka, žádný most,
seberu trochu své vlastní síly,
aby toho nebylo dost,
vidím někoho, jak k nám rychle spěchá
a na dveře nám buší,
otevřeme přece -
- přece nejsme hluší,
je jaro a slunce opírá se do kaluží
a každý musí vrátit to, co dluží.


XXX

Našel jsem starý obraz,
vytáhl jsem ho ze sklepa
a pověsil jsem ho do svého pokoje,
aby mi dal sílu, pár krásných chvil,

ale při poslední návštěvě
mně ho někdo vzal,
ale ta síla zůstala,
přestože nevím,
jak se ten obraz jmenoval.

A dodnes mě ta síla podepírá,
nešlo ho ničím nahradit,

nehodilo se to,

na stěně po něm není díra.



Černobyl

Dnes slunce procitlo jen na chvíli
škvírou mezi dvěma radioaktivními mraky
a byl poprask, poprask najednou,

všechny nás ten den pálila kůže,
na naší zahradě okamžitě zčervenaly jahody,
jedna z nich byla zvláště vábivá a rudá,
každý po ní toužil i já,
abychom se jich mohli rychle zbavit.


Strýček

Jsem sám,
nemám co  na sebe,
má země hoří,
nemám vodu
ani chleba.
Přijde zachránce
a vysvoboditel -
-  známý strýček
ze západu,
pomůže mi,
nasytí mě,
najde mi práci,
dá mi peníze,
omluví jedu chybu,
omluví i druhou chybu.
Na chvíli je to krásné.
Tak si mě koupí
a pak začne poroučet

Žádné komentáře:

Okomentovat